Æbleforsøget
Hvad sker der egentlig med et æble, når det falder på jorden og ikke bliver spist?
Det er faktisk et godt spørgsmål og hvordan kan man forklare et barn, at alle planter rådner efter et stykke tid?
For at anskueliggøre denne proces, har jeg taget et æble, som allerede var faldet ned af et æbletræ, der står i biotopen. Æblet blev skåret i to halvdele, hvoraf den ene halvdel kom i et glas uden låg på og det andet i et med låg på. Det skal give rum for åbne spørgsmål som fx. om der vil være forskel i processen og hvis ja, hvilken? Hvad vil der ske med æblet og hvorfor? Dette forsøg kræver en længere iagttagelses-periode og er mere egnet til større børn fra fem år.
Dag 1 Efter 2 dage
Efter 5 dage uden låg Efter 5 med låg
Efter 14 dage
Man kan tydelig se en forskel i forrådnelsesprocessen om der er låg på eller ikke. Selvom æblehalvdelen i glasset med låg på viser nogle brune mærker og er skrumpet lidt sammen, er det dog ikke så meget som ved halvdelen uden låg. Her er æblet skrumpet sammen, er brunt og starter med at rådne tydeligt. Æblet blev bedre konserveret pga. låget, hvorimod æblet i glasset uden låg blev ’angrebet’ af luften og de kemiske processer kunne bedre udfolde sig.
Aktivitet med en børnegruppe
Man kunne her bruge forskellige frugter og grøntsager og iagttage dem, hvordan processen udvikler sig ved de enkelte frugter. Er der forskel i processen og hvis ja, hvilken? Yderligere kunne man bruge kød for at se, om processen her er en hel anden. Måske dannes der orm, der nedbryder kødet? Hvor længe varer det indtil kødet er nedbrudt? Her kunne man tale om generel nedbrydelse i naturen, måske tegne flere økosystemer/kredsløbe med børnene.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen