Mittwoch, 28. August 2019

Naturlig tipi

En naturlig tipi
At kunne gemme sig i skoven, eller lave en lille hule ud af en busk er kun nogle eksempler på, hvad børn kan finde på, når de leger i naturen. Kreativiteten har her ingen grænser. Jeg fik derfor ideen om at bygge et naturligt tipi ud af grene fra biotopen. 
Der findes grene i biotopen     Alle hjælper, også hunden

Faktisk var tanken at benytte sig af vedbend ud fra biotopen, fordi den udbreder sig hurtigt samt er god til at klatre op af noget. Dog er planten giftig og jeg fik derfor ideen at tage en vinplante. Almindelig vin er en løvfældende lian med kraftig vækstform. Derfor egnet til teltet.
Her bygges tipien ud af grene                                       Den færdige tipi

Vinen plantes

Planten foretrækker en varm, humusrig, tør jord, dog havde det i flere dage regnet meget og planten fik meget vand. Samtidig havde planten det i forvejen ikke så godt, fordi den havde ligget i to døgn indtil den blev plantet. Derfor måtte jeg efter tre uger indse, at planten var død. 
Jeg ville derfor plante rankebønner. Mens jeg var ud at handle for at købe frøene, fik jeg øje på forskellige kiwiplanter, der også havde egenskaben at ranke op. Derfor købte jeg også to forskellige kiwiplanter.








De to forskellige kiwiplanter
Tipi med kiwi planter og bønner     Efter 4 uger

Kiwiplanterne er allerede ranked et godt stykke op ad tipien, dog spirer bønnerne ikke endnu og jeg har overvejet at så et par frø mere, fordi kiwien ikke lukker teltet helt. 


Aktivitet med en børnegruppe
Børnene kunne være med til at indsamle grene til teltet og hjælpe med at bygge det. Derved opstår der ejerskab og teltet bliver til deres egen skabelse. Efter, at teltet står, kunne børnene hjælpe med at så frø og plante kiwierne. Man kunne bede børnene om at tegne et billede af teltet, hvordan de tror teltet vil se ud, når planterne ranker op ad det og hvad de kunne forestille sig at lege i det. Yderligere kunne man i regelmæssige afstande tage billeder og hænge dem op på stuen, som en slags timeline. Så visualisers processen for børnene samt, at børnene skal være med til at vande og pleje teltet. 

Litteratur :

  • Natur og udeliv, Ernst-Ejbye, N. og Stokholm, D., kapitel 5.5 Friluftsliv i pædagogisk praksis, s. 161 f.
  • Udepædagogik - naturligvis, Bergholdt, L., Kapitel 12 Kreativitet i og med naturen, s. 227 f.

    • 101 ting børn kan lave udenfor, Isaac, D., Lav en tipi af klatrebønner, s. 44 f.

     

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen